پیش بینی روند قیمت سهام تا پایان سال/عامل اصلی در تعیین قیمت سهام

رفتار هیجانی سهامداران در خصوص حصول توافقات و عدم تحقق این امر، موجب روند نزولی قیمت سهام طی روزهای گذشته شده این در حالی است که قیمت برخی سهام حتی به پایین تر از سطوح قبلی قبمت خود نزول پیدا کرده است.

 

68383_325

 

به نظر می رسد بازار سرمایه در آذر ماه شاهد روند متعادل قیمت سهام به همراه کاهش نسبی خواهد بود این در حالی است که انتظار می رود که قیمت سهام با توجه به انتشار گزارشات 9 ماهه، شفاف تر شدن مفاد بودجه 94 و روند رو به مثبت مذاکرات هسته ای در اواسط دی ماه، روندی صعودی توأم با شیب ملایمی داشته باشد.

در همین راستا، خدام، معاون سرمایه گذای شرکت ارزش آفرینان پاسارگاد با اشاره به مطالب بالا در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار کرد: به نظر بنده رفتار هیجانی سهامداران در خصوص حصول توافقات و عدم تحقق این امر، موجب روند نزولی قیمت سهام طی روزهای گذشته شده این در حالی است که قیمت برخی سهام حتی به پایین تر از سطوح قبلی قبمت خود نزول پیدا کرده است.

خدام تصریح کرد: اگرچه موارد دیگری نیز باعث تداوم روند نزولی قیمت سهام طی چند روز اخیر شده است از جمله علل افت قیمت سهام می توان به کاهش نرخ نفت و فلزات در سطح جهانی اشاره کرد. افزون بر این، ابهام در خصوص مفاد بودجه سال 94 و عدم شفافیت در مورد تصمیمات اتخاذی صنایع مختلف نیز از عواملی هستند که باعث تداوم روند نزولی قیمت سهام در بورس شدند.

معاون سرمایه گذاری شرکت ارزش آفرینان پاسارگاد عنوان کرد: همچنین با توجه به تصور سهامداران مبنی بر حصول توافقات و عدم تحقق انتظارات آنها باعث شده که وزنه منفی ذهن سهامداران از نتیجه نهایی مذاکرات بیشتر از وزنه مثبت آن در کوتاه مدت باشد در نتیجه این امر نیز باعث تشدید روند نزولی قیمت سهام شده است. علاوه بر این انتظار سهامداران از انتشار گزارشات 9 ماهه شرکت ها مثبت ارزیابی نمی شود بطوریکه در خوشبینانه ترین حالت تصور می شود که شرکت ها نهایتاً بودجه خود را پوشش دهند.

خدام بیان کرد: همچنین پیش بینی می شود که نرخ ارز با شیب ملایمی رو به صعود و متناسب با نرخ تورم همراه شود در نتیجه این امر، باعث می شود که شرکت های صادرات محور با فرض ثابت گرفتن ریسک های ناشی از نهاده های اولیه، با افزایش سودآوری همراه شوند.

وی در خاتمه افزود: بطور کلی سیاست های دولت در حوزه تصمیمات داخلی بسیار حائز اهمیت می باشد. بطوریکه شفاف سازی دولت در مورد نهاده های تولیدی از جمله نرخ گاز، نرخ خوراک پتروشیمی ها و بهره مالکانه و همچنین شفاف سازی در خصوص نرخ های فروش نظیر محصولات پالایشگاهی امری بسیار تعیین کننده برای وضعیت کلان اقتصادی و بورس است. افزون بر این، اخذ تصمیمات دولت در مورد نرخ سپرده قانونی، نرخ سود سپرده های بانکی، وضعیت ثبات در بازار ارز و بهبود فضای کسب و کار از جمله تصمیماتی هستند که تأثیر بسزایی در اقتصاد و بازار سرمایه کشور خواهد گذاشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.